Geschiedenis Solifer
De jaren 60
In de begindagen waren het de Solifer fietsen die de donkere Finse herfstwegen verlichtten. Daarna stalen de Solifer motorfietsen de harten van vele jongens en meisjes. Het latijnse woord ‘Solifer’ betekent ‘drager van het licht’ en is een toepasselijke naam voor een bedrijf dat voorop loopt in ontwikkeling.
Tijdens het bouwen van motorfietsen kreeg men ook voldoende vertrouwen in het bouwen van caravans, waarmee de firma Oy Bensow in 1965 begon.
De eerste modellen heetten Goldie, Camping en Jupiter.
Deze eerste caravans hadden een hetelucht-ringverwarming en enkele modellen een aparte wasruimte. De afmetingen varieerden van 3 tot 3,50 meter.
In het jaar 1969 werden de modellen Consul, Attaché, Ambassador en President gebouwd. Deze caravans hadden al dubbele beglazing en een centrale warmwater verwarming. De markt besloeg toen alleen nog Finland, Zweden en Noorwegen.
De jaren 70
De jaren 70 was een tijd van sterke productontwikkeling. De caravans werden nu voor gebruik gedurende het gehele jaar ontworpen en men probeerde het gewicht omlaag te brengen, zodat de caravans ook door kleinere auto’s konden worden getrokken. Een speciale uitdaging vormde de aerodynamica. In 1971 kreeg Solifer een eigen rij-simulator, met behulp waarvan men een stijvere opbouw van de caravan kon ontwikkelen. Tot 1974 waren de modellen genummerd: 505, 707 en 909. Een aardig feit is dat het grootste model van toen, de 909, kleiner was dan het kleinste model nu. In 1972 begon de export van Solifer caravans naar Nederland.
Het 10-jarig jubileums model van 1975 had een aerodynamisch afgeronde vorm en werd geleverd in zilvergrijs. Dit leverde de caravan al snel de bijnaam ‘pantservoertuig’ op. In dat zelfde jaar kreeg de productie een grote impuls door de aankoop van het bedrijf Oy Lohja Ab. In 1976 vestigde het bedrijf zich in een nieuwe, grotere fabriek, waar een nieuw verlijmingssysteem voor de het maken van de opbouw in gebruik werd genomen. Met deze nieuwe methode werd een steviger opbouw, met een lager gewicht en betere isolatie mogelijk. Bij de firma Oy Lohja Ab was veel kennis aanwezig over het fabriceren van opbouwen, waarvan handig gebruik werd gemaakt bij de caravanproductie. Een goed voorbeeld hiervan was de sandwich-constructie. Vanwege de grote vraag naar Solifer caravans werd het model 420GB ook in Engeland onder licentie gebouwd.
In het najaar van 1977 liep Solifer voorop in de branche door de presentatie van de Artic-serie. Met een geheel nieuwe aerodynamische vorm en de modernste productie technieken werden de caravans nog lichter, waardoor steeds kleinere auto’s als trekauto in aanmerking kwamen. Bekende modellen op de Scandinavische wegen in die tijd waren de Solifer Artic 40, 45T, 50T en 55TT. Naast de Artic-serie werd in 1978 ook de Finlandia serie gepresenteerd, als luxere en veel wooncomfort biedende variant. Aan het einde van de jaren 70 werden de bekendste ‘Soliferismen’ geintroduceerd, waaronder de beluchtingskleppen, die de luchtcirculatie verbeterden en de scharnierende bankkasten, die het schoonmaken sterk vereenvoudigden.
De jaren 80
Als gevolg vande energiecrisis werden de auto’s steeds lichter, zodat Solifer steeds lichtere caravans bleef bouwen Ook de winter-geschiktheid bleef verbeteren. De aerodynamische vorm werd vervolmaakt waardoor de luchtweerstand minimaal werd. In 1983 verblufte Solifer al haar concurrenten met de presentatie van haar nieuwe modellen. Ten eerste werd een nog nooit gehaalde Cw-waarde van 0,40 gehaald. Ten tweede kreeg de Finlandia serie een dubbel zo grote isolatie als de concurrende modellen.
In 1984 betrok Solifer de grootste en modernste caravanfabriek van Scandinavië. En weer was Solifer baanbrekend met haar eigen koude-laboratorium, waarin caravans in temperaturen tot -40 graden Celcius konden worden getest.
Vol trots werd in 1985 werd het 20-jarig jubileum model de Artic 500GL gepresenteerd. De koper van deze caravan kreeg een deurklink met de eigen naam en een caravan uit een gelimiteerde, genummerde oplage.
In 1988 presenteerde Solifer een nieuwe generatie caravans, gekenmerkt door de toevoeging ‘i’. De wagens uit deze serie kenmerkten zich door een bijzonder goede isolatie. De Solifer i-serie combineerde de goede trekeigenschappen van de Artic-serie met het comfort en de energie zuinigheid van de Finlandia-serie. Tenslotte werd de Cw-waarde verder teruggebracht tot een opzienbarende waarde van 0,34. In dat zelfde jaar werd ook de eerste volledig geintegreerde Solifer-camper gepresenteerd, die op de Zweedse vakbeurs alle lof van de aanwezige pers kreeg.
In de jaren 1988 was Maatkaja, nog een Finse caravan, verenigd in het bedrijf.
De jaren 90
In de jaren 90 speelden nieuwe indelingen en een meer individuele klantbenadering de hoofdrol. Veel aandacht ging naar het verder verbeteren van de kwaliteit en ook de kleinere modellen kregen een zelfdragende opbouw. In het voorjaar van 1991 werd de Articina-serie gepresenteerd, gericht op een jonger generatie klanten. Door de zelfdragende opbouw konden deze modellen ook met een kleine auto worden getrokken.
Vanaf 1993 werden Solifer caravans nog slechts op bestelling gebouwd. De goed geisoleerde i-modellen kregen standaard vloerverwarming. Vanaf 1994 kregen klanten de keuze uit een menu-georienteerd programma waardoor beter op individuele wensen van de klant kon worden ingespeeld. Hiermee combineert Solifer de klantgeorienteerde, individuele aanpak van een klein flexibel bedrijf met de seriebouw van een grote onderneming. Het is een grote verandering voor de productieplanning en assemblage.
Tijdens het 30-jarig jubileum in 1995 werd weer een speciaal model gepresenteerd: de Goldie 530, waarin de ontwikkelaars hun beste kunnen hadden verenigd.
Terugkijkend dienen ook de speciale modellen van Solifer niet worden overgeslagen. Wat te denken van de Solifer President uit 1971, met elektrische remmen, de saunawagen uit 1975, de reddingswagen ‘Solifer Rescue’ uit 1978, de bijzondere Finlandia 542 uit 1982 en de mobiele bank kantoren in Moskou?
Door : Hans Reckweg
http://www.soliferclub.dk